#FreshTag.cz


Jak vzniklo slavné logo kavárny Starbucks?

zdroj foto: pixabay.com

Řetězec kaváren Starbucks Coffee je bezesporu světový fenomén. Kelímky se známým symbolem se vyjímají na nejednom instagramovém profilu. Ono známé logo určitě patří mezi nejvíce ikonické prvky celé společnosti. Víme však, odkud se vůbec vzalo a kdo je tajemná žena v zeleném kruhu?

Face Tweet Seznam

V roce 1971 se tři kamarádi a bývalí spolužáci s nadšením pro kávu rozhodli založit  společnost. Byli to Gordon Bowker, Jerry Baldwin a Zev Siegl. Vznik názvu světového řetězce Starbucks dala možná až překvapivě inspiraci klasická literatura. Jednoho dne, hledajíc v mapě, nalezli město s názvem Starbo, což Bowkerovi okamžitě připomnělo postavu prvního důstojníka Starbucka z knihy Bílá Velryba od amerického spisovatele Hermana Melvilla. Dalšími návhry byla jména Pequod, což je název lodi ze zmiňovaného románu, nebo Cargo House.

Prvotní logo Starbucks Coffee, Tea and Spices, což byl původní název společnosti.Prvotní logo Starbucks Coffee, Tea and Spices, což byl původní název společnosti. (zdroj: commons.wikimedia.org)

Původní logo bylo vytvořeno na základě severského dřevořezu z patnáctého století, jenž vyobrazoval dvouocasou sirénu. Autorem loga je Terry Heckler, s kterým vedl tehdy Gordon Bowker společně reklamní agenturu. Heckler chytře využil nabízející se metafory a zařídil, aby k sobě tato siréna místo námořníků lákala fanoušky dobré kávy. A tak se také stalo.

Zajímavostí je, že si zákazníci prvních 16 let ve Starbucksu nemohli dopřát šálek kávy. Obchod byl totiž určen výlučně pro prodej kávových zrn po vzoru společnosti Peet’s Coffee, jenž v roce 1984 Baldwin, Siegl a Bowker odkoupili. Řetězec kaváren se ze Starbucksu stal až po změně majitele v roce 1987.

Logo po druhé změně v roce 1992Logo po druhé změně v roce 1992 (zdroj: pixabay.com)

Logo prošlo v průběhu času spoustou úprav a moderní verze se tak od té původní značně liší. Jedním z nejznatelnějších rozdílů je určitě barva. Původně byla siréna totiž hnědá. V roce 1987 však Starbucks přešel na zelenou. Siréna byla také prvotně nahoře bez, což se změnilo poté, co přišly první stížnosti. Autor jí tedy zakryl citlivá místa vlasy. V roce 1992 došlo k detailnějšímu přiblížení obličeje a spodní část těla byla odstraněna. Do moderního kabátu byla ikonická siréna převlečena teprve nedávno, v roce 2011. Tmavé pozadí vystřídala zelená a nápis Starbucks Coffee byl odebrán. Přidán byl také nesymetrický stín u levého oka sirény, kterého si málokdo všimne. Tato nedokonalost ji měla udělat více lidskou.

Ke 40. výročí došlo k zatím poslední změně logaKe 40. výročí došlo k zatím poslední změně loga (zdroj: pxhere.com)

Po poslední úpravě před sedmi lety, ke které došlo k speciálnímu čtyřicetiletému výročí existence společnosti, se snesla na nový design kritika jak ze strany fanoušků, tak designérů. Nehledě na to patří však dnes logo Starbucks mezi jedno z nejznámějších na celém světě. 

Přidej se k nám, ať ti nic kloudného neuteče. :)

Komentáře

Podobné čtení


aa