#FreshTag.cz


Rizika nespavosti? Alzheimer, rakovina nebo infarkt, říká profesor neurovědy

zdroj foto: static.pexels.com

11.1.2018Jan Marek

Obzvláště mileniálové dnes mají tendenci protahovat své dny do pozdních nočních hodin. Dostatečně dlouhý spánek je ale potřebný k tomu, abychom na druhý den byli odpočatí a zvládli efektivně fungovat.

Face Tweet Seznam

Právě to podnítilo spánkového experta z Kalifornské univerzity, aby ve svém videu na Youtube kanálu Tech Insider detailně popsal drastické dopady spánkové deprivace na lidské tělo a jeho psychiku jak z krátkodobého, tak dlouhodobého hlediska. 

Video: Samozřejmě se můžete podívat i na celé video profesora Mathewa Walkera

Jako první to zasáhne naši paměť 

„Určitě víme to, že nedostatek spánku způsobuje neschopnost našeho mozku vytvářet okamžitě nové vzpomínky – představte si to tak, že když nespíte, pokladnička krásných obrázků a prožitků ve vaší paměti se zavře, a vy tam už žádné nové prostě nepřidáte,“ říká profesor neurovědy a psychologie Mathew Walker.

Budíky nám často zvoní nepříjemně brzo, i za tmyBudíky nám často zvoní nepříjemně brzo, i za tmy (zdroj: c1.staticflickr.com)

To ale není to nejhorší

Nespavost na jedné straně bere, na druhé straně ale také dává. Náš mozek se při spánku zbavuje vyšší míry koncentrace toxického proteinu zvaného beta amyloid, který je spojovaný s Alzheimerovou chorobou…. Takže nám nedostatek spánku dává vyšší šance na toto onemocnění způsobující demenci v pozdním věku. 

Nespavost jde tomu naprotiNespavost jde tomu naproti (zdroj: sensiseeds.com)

Zkracováním doby spánku zkracujete své čekání na demenci

„Beta amyloid se ze systému vyplavuje až při hlubokém spánku, to se totiž aktivita mozku dostává do nejvyšších otáček. Pokud tedy nespíte dostatečně dlouho každou noc, zůstává vám tohoto proteinu v těle víc,“ říká Walker.

Doma pořádně nespíme a poté to doháníme jinde... třeba v MHDDoma pořádně nespíme a poté to doháníme jinde... třeba v MHD (zdroj: pxhere.com)

Co spánkovou deprivaci způsobuje?

Některým z nás možná napověděla nedávná zima, která již tradičně obdarovává nejenom dárky, ale často také rýmou, kašlem a chřipkou. Především s virovými onemocněními pak souvisí období oslabení imunity člověka, která přispívá rovněž i k nespavosti. 

Nespavosti přispívá i chřipka, a to přes oslabenou imunitu. tu únavu všichni známeNespavosti přispívá i chřipka, a to přes oslabenou imunitu. tu únavu všichni známe (zdroj: circlecranchacademy.com)

Stačí vám čtyři nebo pět hodin? Tohle vás šokuje 

„Jenom jedna jediná noc sestávající ze čtyř nebo pěti hodin spánku kriticky sníží počet vašich NK buněk až o 70 procent,“ dodává profesor neurovědy. Zkratka NK je z anglického natural killers – jedná se o přirozené zabijáky, lymfocyty, rakovinotvorných buněk nebo buněk napadených viry. 

To znamená, že spánkovým deficitem každý na vlastní riziko zvyšuje možnou pravděpodobnost nádorového onemocnění. Oporou tomuto tvrzení může být prohlášení Světové zdravotnické organizace WHO z roku 2007, při kterém klasifikovala pozdní pracovní změny jako „pravděpodobně karcinogenní“ právě proto, jak narušují biologický rytmus člověka. 

Noční směna obrací naše biologické hodiny, a jsme zase u nespavostiNoční směna obrací naše biologické hodiny, a jsme zase u nespavosti (zdroj: midatlantic.coastguard.dodlive.mil)

Dobrým spánkem ku zdraví, přece nechcete infarkt, i ten totiž hrozí

Když si dopřejete optimálních osm hodin spánku, prospějete stabilizaci svého krevního tlaku, který v případě kratší doby nebezpečně roste. I když se vám to může zdát jako dostačující doba, i těch šest hodin spánku vede ke zvýšení rizika mrtvice nebo infarktu o celých 200 procent.

S vysokým krevním tlakem opatrně, riziko infarktu se s ním zvyšujeS vysokým krevním tlakem opatrně, riziko infarktu se s ním zvyšuje (zdroj: vigormag.com)

Jak dlouho tedy můžeme nejdéle zůstat vzhůru a co nám hrozí pak? 

„Jakmile je člověk vzhůru déle jak šestnáct hodin, nastupuje zhoršení jak jeho mentálního, tak rovněž i fyzického stavu,“ upozorňuje Walker. 

Jako byste byli opilí

Navíc poté profesor dodává také to, že pokud jste vzhůru déle jak devatenáct nebo dvacet hodin, jste psychicky vyčerpaní tolik, že by váš stav mohl být přirovnán k řízení auta pod vlivem alkoholu.

Řízení pod vlivem je přitom nezákonné a trestné, ohrožuje lidské životyŘízení pod vlivem je přitom nezákonné a trestné, ohrožuje lidské životy (zdroj: c1.staticflickr.com)

„Nespavost v podstatě na nižších úrovních poškozuje mozek.“

Co na to říkáte a jak dlouho vlastně vy sami spíte? 

Přidej se k nám, ať ti nic kloudného neuteče. :)

Komentáře

Podobné čtení


aa